Fietsen tijdens de Corona uitbraak

  • Geplaatst op
  • Door Brian Rasenberg
Fietsen tijdens de Corona uitbraak

Fietsen is gezond, ook tijdens de verschrikkelijke Coronavirus die ons allemaal treft is het goed om af en toe de fiets te pakken. Maar hoe kun je gezond en vooral veilig fietsen? In deze blog lees je veel handige tips die je gemakkelijk kunt toepassen voor het maken van een ritje op je fiets.

Fietsen tijdens de Corona uitbraak

Volgens verschillende bronnen is het goed om te blijven bewegen, echter het belang is zoals de Nederlandse overheid adviseert HOUDT AFSTAND! Veelal zijn wij gewend veel van onze sportieve activiteiten in groepsverband te doen. Natuurlijk begrijpen we dat dit gezellig is. Maar het is absoluut niet verstandig, misschien val jij niet binnen de risicogroep (wat dat ook mag betekenen, want er is gebleken dat IEDEREEN behoorlijk ziek kan worden van dit Corona virus)!!!!

Wij hebben het alternatief 

Wij van Fietstempel hebben een paar leuke alternatieven bedacht. Maar voor ik die ga delen met jullie, eerst nog even waarom fietsen op zich goed is (volgens Duitse overheid en andere instanties Brian: Tubantia.nl - ggd Twente ) Alleen fietsen zorgt ervoor dat je mensen op een natuurlijke afstand houd. Het is daarbij voor de mensen die nog moeten werken ook een goed en gezond alternatief voor openbaar vervoer.

Fietsen is gezond

Natuurlijk kun je samen met je huisgenoot en of partner (mensen met wie je samen woont) veilig fietsen. Fietsen blijkt uit verschillende onderzoeken gezond te zijn voor lichaam en geest. Maak hier zeker gebruik van tijdens deze Coronatijden. Probeer in je gedachte te houden dat minder intensief en gebalanceerd fietsen het beste advies is!

Nu de alternatieven om samen alleen fietsen!

  • Je kunt apart van je vrienden dezelfde route fietsen. Vervolgens spreken jullie af om samen nadat jullie deze route gefietst hebben samen te beeldbellen en te vertellen over de prachtige natuur, bijzondere bouwwerken of andere opvallende zaken te praten. Hoe was jou fietstocht? Vond je dingen zwaar? Of vielen dingen mee? Wat voel je op? Zo heb je buiten de fietsroute je gedachte verzet erna ook nog een leuk onderwerp om over te praten samen, hierdoor verleg je je gedachte!
  • Fiets een route en leg hier en daar een leuke geschreven kaartje voor een wildvreemde. Gewoon om elkaar proberen te blijven stimuleren in positieve zin. Dit mag een kaartje zijn, maar kan ook een handmade artikel zijn. Houd altijd rekening met ontsmetting!
  • Ontmoeten, en dan bedoelen we dat je in de tijd waarop elkaar ontmoeten wat spannender is geworden je misschien wel het woord ontmoeten anders gaat invullen. Ont-moeten, normaal sta je constant onder druk, je werk, vrienden, familie, verplichtingen etc. Nu is de tijd op de fiets aangebroken om te ontmoeten. Leer jezelf opnieuw kennen en probeer te genieten van alles om je heen. De wind in je haren, de geur van de aarde of misschien wel een bepaald gevoel dat boven komt drijven. Probeer dit thuis op te schrijven, en maak een soort dagboekje, misschien komen nieuwe inzichten waar je later wat aan hebt.
  • Neem eens een route wat je vertrouwen geeft. Wat bedoel ik hiermee? We zijn gewoontedieren. En het is soms goed om uit je routine te stappen, echter heeft het coronatijdperk je waarschijnlijk al volledig uit al je routines gehaald. Daarom kan het veilig aanvoelen om eens langs je ouderlijk huis te fietsen, of een route die je als kind gewandeld of gefietst hebt. Misschien de weg naar school en terug. Een klein stukje routine en vertrouwen kan al een stukje “geluk” opleveren. Waar wordt je rustig van? Wat gaf jou vertrouwen als kind?
  • Ga op zoek naar graffiti. Nu de museums gesloten zijn kunnen we de kunst zoeken op de meeste gekke plekjes. Wellicht kun je al uit je hoofd een plekje met graffiti? Misschien moet je een beetje zoeken? Neem je telefoon mee, stap even af om een foto te maken. Laat je inspireren, misschien vind je het wel leuk om hier een verhaaltje bij te bedenken? Of gewoon deze street art te delen op sociale media. Nogmaals laat je inspireren, en deel deze kunst.
  • Er zijn verschillende apps die je tracking en fietsgedrag bijhouden. De norm hiervan is vaak dat je een bepaalde route in een bepaalde tijd kunt afleggen. Ook hier kun je alternatieven op bedenken. Wellicht leuk samen met vrienden apart te vergelijken wie het langst over de route heeft gedaan? Tracking van je route op zichzelf is al leuk. Maar wie weet kun je grappige alternatieven bedenken of er een grappige manier van “wedstrijdje” van maken.
  • Ga met een paar leuke kaartjes (handgemaakt of gekocht) die je beschreven hebt langs bij verschillende mensen waarvan jij denkt dat die een kaartje kunnen gebruiken. Houdt natuurlijk altijd afstand! Maar altijd leuk om een kaartje in de brievenbus te vinden.

    Bovenstaand heb ik verschillende alternatieven bedacht. Zoals ik ze bedacht heb is het alleen maar met goede bedoelingen. De richtlijnen van de overheid / RIVM veranderen constant. Het is geschreven met de beste intenties en naar de kennis van heden (22-03-2020). Het is vooral bedoeld om te inspireren, niets hierboven is bedoeld om groepen op te zoeken, het is juist bedoeld om samen met anderen op afstand (via whatsapp of andere social media ) toch “samen te komen” met als doel gezond te fietsen.

Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »