• Gratis verzending vanaf €35,-
  • Voor 15:00 besteld, morgen in huis
  • Eigen winkel en voorraad

8 redenen om de fiets nóg vaker te nemen

  • Geplaatst op
  • Door Carlo
8 redenen om de fiets nóg vaker te nemen

 

8 redenen om nóg vaker de fiets te nemen

 

Het is lente en dat betekent dat we kunnen gaan fietsen! Fietsen is niet alleen gezond, maar ook erg leuk. Nederland is een echt fietsland. Of je nu op het platteland bent of in hartje Amsterdam, er wordt gefietst! Er zijn genoeg redenen om te gaan fietsen en een van deze redenen is de lente! Het wordt namelijk mooier weer en dat is een goede reden om op de fiets te stappen. Ga bijvoorbeeld op de fiets naar je werk en weer terug, naar school, gewoon voor je plezier, boodschappen doen en noem maar op.

 

Voor jullie 8 redenen om je fiets te nemen.

 

  1. Fietsen maakt jong

 

Dermatologische onderzoeken hebben aangetoond dat fietsen ouderdomsverschijnselen afremt. Dit komt door de toenemende zuurstof circulatie in de huid door de buitenlucht. Door een toename van het zuurstofgehalte in het bloed levert het meer voedingsstoffen aan huidcellen en worden afvalstoffen sneller afgevoerd. Daarnaast zorgt beweging, zoals fietsen, ervoor dat de productie van collageen optimaliseert waardoor rimpels minder snel zichtbaar worden en de huid beter herstelt. Vergeet je niet goed in te smeren voordat je op de fiets stapt!

 

  1. Fietsen kan hartkwalen voorkomen


We weten allemaal wel dat fietsen gezond is, dat kan niemand tegenspreken. Maar wist je dat je je biologische leeftijd met 9 jaar kunt verlagen als je drie keer per week 45 minuten gaat fietsen? Over het algemeen is te stellen dat mensen die regelmatig bewegen, bijvoorbeeld fietsen, minder last hebben van obesitashoge bloeddrukdiabetes 2, hart- en vaatziekten en sommige vormen van kanker.

Er is recent een meer specifiek onderzoek gedaan naar hartritmestoornissen. Door geregeld te fietsen kan dit wel tot 50% dalen. Als men meer zou bewegen, onder andere door te fietsen, wordt je veel fitter en zou veel hartfalen voorkomen kunnen worden.

  1. Fietsen maakt je slimmer

 

Bewegen bevordert je hersenactiviteit en maakt je gelukkiger. Er is een tijdje terug onderzoek gedaan naar de relatie tussen bewegen en de hersenactiviteit. Het bleek dat al bij 5% meer hartcontractie al kan zorgen voor 15% verhoging van de hersenactiviteit. Na het onderzoek maakten de proefpersonen die regelmatig fietsten de aangeboden tests veel beter dan de personen die niet aan enige vorm van beweging deden.

 

Bewegen zorgt er namelijk voor dat de aanmaak van hersencellen wordt verhoogd. Niet alleen in het algemeen, maar speciaal in het deel van de hersenen wat verantwoordelijk is voor je geheugen. Daarnaast neemt het zuurstofgehalte in de hersenen toe als de bloedcirculatie toeneemt door het bewegen.

 

  1. Fietsen verbetert je weerstand

 

Vroeger moesten er appels gegeten worden om de dokter buiten de deur te houden, tegenwoordig is dat fietsen. Bewegen in het algemeen ondersteund je weerstand, zodat je beter gewapend bent tegen aanvallen van bacteriën en virussen. Uit een onderzoek is gebleken dat de mensen die minimaal 5 dagen per week, iedere dag minimaal 30 minuten fietsen, de helft minder ziektedagen opnemen dan de mensen die niet fietsen, of niet bewegen in het algemeen.

 

 

  1. Het is goed voor het milieu

 

Fietsen is duurzaam! Het milieu wordt minder belast als iedereen zou gaan fietsen. Daarnaast hoef je niet meer op zoek naar een parkeerplekje. Heb je je weleens beseft dat er op 1 autoparkeerplaats maar liefst 20 fietsen passen? Ook qua efficiëntie wint de fietser het: Je bent in totaal maar liefst 3 maal sneller dan lopend, met hetzelfde energieverbruik.

 

  1. Minder stress

 

Uit een onderzoek is namelijk gebleken dat mensen die regelmatig fietsen, of sporten in het algemeen, beter om kunnen gaan met de stress op het werk en een betere motivatie hebben. Het bevordert daarnaast ook nog eens het humeur, en dus de sfeer op de werkvloer. Ook nemen deze sportende werknemers minder lange pauzes en zijn ze beter in staat om te plannen en het werk op tijd af te hebben.

 

  1. Beter slapen


Mensen die iedere dag 20-30 minuten lekker fietsen, merken direct dat de tijd die nodig is om in slaap te vallen gehalveerd wordt, en daarnaast slaap je dan ook een uur langer. Alléén deze twee feiten komen al ten goede aan je gezondheid. Door buiten te zijn, en jezelf bloot te stellen aan het daglicht, geeft je lichaam de kans om het natuurlijke dag- en nachtritme beter in balans te brengen.

 

Overigens wordt tijdens je verblijf buiten ook de aanmaak van het hormoon Cortisol (stresshormoon) vermindert, wat een belangrijke bijdrage levert aan een lekkere nacht slapen.

 


 

  1. Verlies gewicht

 

Op het moment dat je besluit om iets aan je overgewicht te gaan doen, wordt vaak eerder gekozen voor joggen dan voor fietsen. Het is inderdaad een feit dat met joggen het meeste vet verbrand wordt, en ook nog eens op de snelste manier. Maar de beslissing om af te vallen doe je niet voor niets, je bent te zwaar. En zwaarlijvige mensen hebben nu eenmaal moeite met hardlopen.

 

Bij het neerzetten van een voet wordt er een druk uitgeoefend dat ruim 2x zo groot is als je lichaamsgewicht. Juist op dat moment is de fiets een veel betere oplossing. Het grootste deel van je gewicht rust op het zadel, waardoor je knieën nagenoeg niet door het gewicht belast worden.

 

Maar bovenal is fietsen een sport wat je kunt doen met het hele gezin, en dan bedoel ik ook écht met iedereen! De kleine kan in een zitje voorop of achterop, of anders in de aanhanger achter fiets. Ook zijn er speciale aanhangfietsen voor de kids: Je hangt een kinderfiets achter je eigen fiets waarbij je kind niet verplicht hoeft te trappen of te sturen.